Skogsmaleri – trinn for trinn

pensler-og-maling-1-of-1

Jeg har her grunnet en 12 mm MDF-plate på samme vis som beskrevet i en egen post om grunning av maleplater. På denne plata her jeg imidlertid byttet ut zinkhvitt med oker fargepigment. Til tradisjonelt oljemaleri liker jeg å grunne platene eller lerretene i en slik mellomtone. Dette forhindrer hvite felter i det endelige maleriet. Dessuten gir denne plata en egen glød gjennom de påfølgende malelagene.

Større svinebust- og syntetiske pensler brukes til å legge på store og mellomstore felt, og det kan være greit å bruke en tynn pensel for detaljer (her en mårhårspensel nr 4).

Til å tynne ut malingen bruker jeg ofte Liquin. Denne gjør også at malingen tørker hurtigere, og den er god å bruke når du legger på en transparent lasur. Til bildet bruker jeg en noe nedtonet treklang av Prøyssisk blå, Brent Umber og Gul Oker – ettersom bildet går i jordfarger. For snøen bruker jeg også Cerulanblå i tillegg til Titanhvit, og for å skape dybde har jeg med Cadmium Rød til områder som skal komme nærmest tilskueren. Med disse fargene blander jeg alt jeg trenger av nyanser.
30.12.2012_DSC0998Etter at hovedformene er tegnet inn med blyant legger jeg inn de mørke feltene. Slik kan jeg balansere vekten i bildet.30-12-2012_dsc0999-3Deretter legger jeg inn de hvite og blå feltene og jeg passer på at noen områder står urørt (de lyseste trærne). Det er ikke viktig på dette stadiet å være pirkete. Jeg ser i løpet av prosessen her at det er samme tone og valør i blåfargen i skyggepartiet over hele bildet. Dette er uheldig, men jeg kan justere dette i neste trinn.30-12-2012_dsc1002

Jeg maler inn stadig flere detaljer og veksler mellom å male i bakgrunnen og i forgrunn – eller i de positive og de negative flatene. Får å få fram spillet mellom trærne i bakgrunnen maler jeg ikke greiner, men mellomrommet mellom dem (negativt rom) Jeg har blandet inn litt rødt i blåfargen, men jeg opplever at det ikke fungerer noe særlig.Ved å legge på rødt i stammene som står nærmest, trekker jeg dem enda mer ut av bildet. Samtidig demper jeg det røde i snøen ved tørrlasur. (= Ganske tørr ny maling påføres og tørkes delvis av med en klut eller en pensel så den blir halvgjennomskinnelig. Jeg passer på å få mest mulig varme i snøen nærmest og går mot kjøligere nyanser bakover i bildet. Likevel vil jeg ha litt smell i sola som skinner gjennom og må ha inn en del varme farger der, selv om dette altså er bakerst i bildet (regler er til for å brytes).

Varme farger = guloransje og okerfarger og over til røde nyanser.

Kalde farger = blå- og grønnlige farger, gjerne med en del hvitt eller grått innblandet.

Når alt er tørt etter noen dager, justerer jeg farger og toner med lasurer i ulike nyanser til jeg er fornøyd.

Magne

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *