Jeg har her grunnet en 12 mm MDF-plate på samme vis som beskrevet i en egen post om grunning av maleplater. På denne plata her jeg imidlertid byttet ut zinkhvitt med oker fargepigment. Til tradisjonelt oljemaleri liker jeg å grunne platene eller lerretene i en slik mellomtone. Dette forhindrer hvite felter i det endelige maleriet. Dessuten gir denne plata en egen glød gjennom de påfølgende malelagene.
Større svinebust- og syntetiske pensler brukes til å legge på store og mellomstore felt, og det kan være greit å bruke en tynn pensel for detaljer (her en mårhårspensel nr 4).
Til å tynne ut malingen bruker jeg ofte Liquin. Denne gjør også at malingen tørker hurtigere, og den er god å bruke når du legger på en transparent lasur. Til bildet bruker jeg en noe nedtonet treklang av Prøyssisk blå, Brent Umber og Gul Oker – ettersom bildet går i jordfarger. For snøen bruker jeg også Cerulanblå i tillegg til Titanhvit, og for å skape dybde har jeg med Cadmium Rød til områder som skal komme nærmest tilskueren. Med disse fargene blander jeg alt jeg trenger av nyanser.
Etter at hovedformene er tegnet inn med blyant legger jeg inn de mørke feltene. Slik kan jeg balansere vekten i bildet.Deretter legger jeg inn de hvite og blå feltene og jeg passer på at noen områder står urørt (de lyseste trærne). Det er ikke viktig på dette stadiet å være pirkete. Jeg ser i løpet av prosessen her at det er samme tone og valør i blåfargen i skyggepartiet over hele bildet. Dette er uheldig, men jeg kan justere dette i neste trinn.
Jeg maler inn stadig flere detaljer og veksler mellom å male i bakgrunnen og i forgrunn – eller i de positive og de negative flatene. Får å få fram spillet mellom trærne i bakgrunnen maler jeg ikke greiner, men mellomrommet mellom dem (negativt rom) Jeg har blandet inn litt rødt i blåfargen, men jeg opplever at det ikke fungerer noe særlig.Ved å legge på rødt i stammene som står nærmest, trekker jeg dem enda mer ut av bildet. Samtidig demper jeg det røde i snøen ved tørrlasur. (= Ganske tørr ny maling påføres og tørkes delvis av med en klut eller en pensel så den blir halvgjennomskinnelig. Jeg passer på å få mest mulig varme i snøen nærmest og går mot kjøligere nyanser bakover i bildet. Likevel vil jeg ha litt smell i sola som skinner gjennom og må ha inn en del varme farger der, selv om dette altså er bakerst i bildet (regler er til for å brytes).
Varme farger = guloransje og okerfarger og over til røde nyanser.
Kalde farger = blå- og grønnlige farger, gjerne med en del hvitt eller grått innblandet.
Når alt er tørt etter noen dager, justerer jeg farger og toner med lasurer i ulike nyanser til jeg er fornøyd.
Magne