Maleplater – grunning II

Det er er mange nyvinninger som har sett dagens lys de senere årene innen kunstmaleteknikker. Et produkt som har slått godt an i USA er de såkalte clayboard. Disse platene gir mange nye muligheter med tanke på akryl, akvarell, tempera, flytende tusj osv.

Jeg har bestemt meg for å lage slike plater selv siden de er bort imot umulige å oppdrive her til lands. Etter en del søk fant jeg en kar som har eksperimentert og kommet opp med en oppskrift som matcher pruduktbeskrivelsen til Ampersand sine plater.

Først må du grunne en plate med for eksempel limgrunning, slik som vist her: bildeskolen.no/maleplater-grunning-i/ Etter dette påfører du leiregrunningen i flere strøk med tørking og sliping mellom hver tørking. Overflaten kan bli så glatt eller ru som du ønsker.

Oppskrift leiregrunning:

1 teskje hudlimpulver løst i en kopp kokende vann i vannbad. Rør inn en kopp med kaolinpulver eg en teskje zinkhvitt fargepulver. (Se Jim Yarbrough)

Følg gjerne med videre etter som jeg tester ut hvordan malingen responderer på platene.

bildeskolen-7-of-7Den foreløpige testen virker strålende. Noen streker med blyant slipes enkelt bort med slipepapir eller fin såpefri stålull. Men jeg har noen utfordringer med små porehull som har dukket opp etter første overrisling med rent vann. Mer testing kreves!

Magne

One Comment: