Forenkle formene

Når vi lager bilder, velger vi ut det vi synes er viktig å ha med. Det som kommer innenfor bilderammene blir dermed den første utvelgelsen. På samme måte er det også viktig å tenke gjennom hvilke av bildeelementene innenfor rammene som er viktige, og hvilke som er av mindre betydning. Klarer vi å forenkle et kaotisk bilde med mange detaljer kan vi i større grad skape fokus mot det vi mener er bildets hovedbudskap.

bildeskolen (1 of 1)En måte å gjøre dette på er ved å slå sammen områder med lignende farge eller valør til enklere felter.

Bildet her er tatt sent en sommernatt med bålet som hovedlyskilde. Det er vanskelig å få fargene naturlige, og det er mye unødvendig informasjon og detaljer i bildet. Jeg har derfor valgt å dempe kontrastene og samtidig ta bort fargene i håp om å få et sterkere og klarere uttrykk.

De mørke feltene henger mer eller mindre sammen som en enhet, og det er tre lyse felt som strekker seg diagonalt fra en stor form og peker mot ansiktet. Budskapet blir klart. Bålet  – maten – mennesket

bildeskolen (1 of 1)-2

Magne