Et motiv – en palett

Blåstrupe - Dovre

Blåstrupe – Dovre

Jeg tilbrakte en ukes tid på Fokstumyra på Dovre i 2011 og jeg ble i særlig grad fascinert av Blåstrupa. I tillegg til at den sang helt guddommelig, er utseendet spektakulært. Jeg har i flere år forsøkt å finne en måte å male disse fuglene på, men deres skjønnhet står litt i veien for egen kreativitet. For hva kan jeg bringe inn ekstra her?

Altfor mange farger i et bilde kan gjøre bildet rotete og uoversiktlig. Dessuten er det grønne så fylt av nyanser at det kan være en utfordring å yte det rettferdighet.

Jeg har derfor valgt å ta dette i en annen retning – starte fra en ny vinkel. Jeg har valgt ut tre akvarellfarger fra Daniel Smith; Phtalo Blue (green shade) for blåfargene i seg selv og for å kunne blande grønne farger, Nickel Azu Yellow – for å få saftige grønne og Quinacridone Burnt Orange for å få til det rødlige på brystet til fuglen og å få glød og brunfarger inn i de grønne. Så vil jeg la fargene få bestemme komposisjonen og ikke de enkelte fotoene jeg har tatt.

For-bluethrout-1Ved hjelp av disse tre fargene har jeg forsøkt å blande så mange grønne nyanser som mulig; mot det blå, mot det gule, mot det brune, mot det grålige, mot mørkt (nesten sort) og mot hvitt. Sammen med dette har jeg blandet på tilsvarende måte blå- og rødoransje nyanser. I bakhodet har jeg hatt en mental vekt når jeg begynte å plassere ut de første flekkene. Hang bildet mot venstre, retta jeg det opp med flekker mot høyre – oppe eller nede osv. Se eventuelt på komposisjonssidene om fordeling av masser og på fargesidene om mengdekontraster.

Da mer enn halvparten av rutene var malt, opplevde jeg at mitt strev etter å få til mange nyanser førte til at komposisjonen ble rotete. Derfor ble den siste drøye tredelen malt av lignende nyanser av gressgrønt for å binde det sammen.

Da er fordelingen slik; Mest grønt, middels blått og minst rødoransje. Disse rødlige fargene blir særdeles viktige for å få til spenning i et bilde som totalt sett preges av grønt.

For-bluethrout-2I neste omgang vil denne rutekomposisjonen danne grunnlag for planlegging av blåstrupebildet. Herfra vil jeg hente farger og ideer til plassering.

Følg med i neste del!

Magne

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *