Det gylne snitt

katt-gyldne-snitt-linjerComp-Ratio-Golden-Ratio-bildeskolenDersom du vil ha en teoretisk gjennomgang av det gylne snitt, kan du følge lenka til denne Wikipedia-artikkelen. Her på Bildeskolen.no kan du lære om den praktiske bruken.

Man kan regne seg fram til det perfekte forhold mellom elementene i  et bilde (1,6033…), men i det praktiske vil Det gylne snitt være en omtrentlig rettesnor. Dette gjelder i særlig grad når man fotograferer. Det er begrenset hva du klarer å reflektere over i hektiske fotosituasjoner, men etter mye trening vil det være lettere å se det rette forholdet. Når man lager malerier er det enklere å la linjene danne utgangspunkt for mer eller mindre strengt planlagt komposisjoner.

Som du ser i strekbildet, er den midtre tredelen smalere enn de to andre, både når det gjelder den horisontale og den vertikale inndelingen.

Men hvordan kan dette brukes?

På kattebildet er horisonten lagt langs denne inndelingen. I tillegg er øynene plassert omtrent i høyde med den øverste horisontale inndeling. Fokuspunktet i bildet er omtrent der to av linjene danner et kryss. Disse kryssene regnes for å være steder av særlig interesse.

Nedenfor finner du enda et par bilder som er forsøkt komponert etter samme prinsipp.

vinterfototur001 copy

En gartner copyMagne Myhren