Bør vi bruke sort maling?

I min egen skolegang ble jeg oppdratt til å skygge unna sort maling i paletten, og det er mange gode grunner for dette. Gjort på feil måte kan det skitne til hele bildeuttrykket, og det hele kan fremstå ganske amatørmessig. Ved hjelp av transparente farger (akvarell, olje, akryl mm) kan man blande seg frem til bortimot helt sorte farger. Noen farger, som eksempelvis prøyssisk blå, kan i seg selv virke nesten sort hvis den påføres tykt. Jeg kommer mer inn på disse måtene å bruke sort i andre innlegg.

Imidlertid kan sort og hvit brukes som brekkfarger med stort hell. NCS-systemet og Munsells fargesystem er bygget opp på denne måten. Ved å trene på å lage sine egne fargekart, kan man oppøve seg ferdigheter til å blande ønskede farger svært presist.

På bildet ser du et ferdig og et påbegynt fargekart. Jeg starter først med en gråtoneskala med ti gråtoner. I det aktuelle kartet her, har jeg brukt Sap-green. Ved å myse på fargen slik den kommer ut direkte fra tuben får jeg en fornemmelse av hvor på gråtoneskalaen den hører hjemme. Her er det den nederste av de to fargeflekkene til høyre. Fra denne og mot den korresponderende gråtonen blander jeg en glidende overgang – fra ren farge mot grå. Hele tiden må jeg myse for å sjekke om fargene jeg blander har samme lysstyrke.

Tilsvarende fortsetter jeg å fylle ut feltene mot de lysere og mot de mørkere grå. Jeg kan også følge en og en loddrett kolonne for å se om disse fargene også har passende hopp i valør og farge.

bildeskolen (1 of 2)Etter at jeg har fotografert fargekartet og har overført det til PC-en, lager jeg en sort/hvit-versjon for å undersøke om jeg har truffet med hensyn til lysstyrke (brillians)

bildeskolen (2 of 2)Ganske bra treff, men noen av feltene skjærer litt ut og er for mørke.

Magne

One Comment:

1. Takk for tipset om sortfarger.Jeg har et spørsmål ang.olefarger.Jeg har tenkt å male bilder ute,selv om det er minusgrader.Hvordan vil malingen oppføre seg?
    Vennlig hilsen.